Monday, January 18, 2010

Berbudi kepada tanah

Yeayyy!!! Cuti sekolah aku dah start!
1 week aje!
kire oklaa tuh kan?? dari x der langsung.
Ahaaa....ini plan aku utk cuti kali ini
Percutian ke Pulau Perhentian bersama family!
menarik kann???
tapi malang nya...........

Mamaku: TAK BOLEH g jalan2 lagi.
Mama nak save duit!
Bulan June ni baru leh jalan2 yer
Aku: HUAAA??? June ??? lambat lagi tuh maa...nak cuti skrg!
Bulan June meera dah start Final Year maa!

Mana sempat nak g jalan2 dahh...
Nak focus study!! (huhh budget laa tuh!)
Mamaku: Insya-allah ada rezeki kita pergi.
Jgn risau

Aku: (mencebik bibir dgn pasrah jew. tak leh nak lawan ibuku)


Kesimpulannya, aku TAK JADI pergi pun pulau perhentian tuh.
Dok Umah jer laa aku cuti ni.
Sedih...sedih...dan sedih
baru igt nk enjoy cuti ku puas2 ngn percutian ini
dan yg paling penting!
melepas lagi aku nak tgk anak2 penyu yg comey2 kat ganu!!!
bila lagi nak g ni weii???

So bagi mengubat hati yg lara ini
aku memikirkan sesuatu yg dpt menconvertkan
rasa sedih aku ni kepada fun & gembira
So hajat dihati ni mengembalikan nostalgia lamaku masa kecik2 dulu
Haaa....apekah itu??? haaa ni nk habaq mai
Masa aku kecik2 dulu, aku suke gardening!
menanam pokok mmg hobi & kemahiranku
boleh kata apa yang aku tanam semuanya menjadi!
nak kata berlagak tuh??? ermm berlagak laa jugak..hihihi
sampai ayah & mak aku pun naik jeles ngn aku!
adik beradik tak yah cite laa....
dieorang tak minat ponnnn....
aku tatau cam ner leh menjadi tuh???
aku tak der pun masuk kelas2 menanam
yg aku tau aku campak jer pokok tuh masuk dlm lubang
tup2 die hidup......rezeki aku....hoho

Aku ingat lagi masa aku standard 4 dulu
aku ada tanam 1 pokok bunga matahari ni
bermula dari biji benih sehingga laa ia membesar menjadi pokok yang matang
Ia membesar dgn sihat
Hasil drpd cahaya matahari yg cukup + air hujan +
air siraman ku+ bajaku skit + oksigen utk hidup.
Dan aku masih igt, setiap kali balik sekolah
perkara pertama yg aku akan tgk adalah pokok itu!
dan aku tak jemu2 bercakap ngn dia
supaya dia tumbuh cepat & berbuah
dan akhirnya ia berkembang menampakkn hasil
sungguh cantikk!
ia berdiri megahnya sebagai sepohon bunga matahari
yang kelopaknya kuning keemasan dan
buahnya a.k.a kuaci berwarna kecoklatan
ermmm memang sedap utk dimakan!!!
tapi tak sempat nak dimakan
binatang lain dah sapu dulu! (aku rase burung nya angkara ni!)
kuaci2 itu sudah keguguran
bunganya dah malu utk menampkkn diri
semua seakan akur dgn keuzuran masing2
pokok itu dah tak secantik yg dulu
akhirnya ia mati disitu
maka tamat laa riwayat hidup pokok bunga matahari!

itulah cerita pokok bunga matahari aku
so bersemangat utk hidup kan balik hobi ku ni!
sesampai jer aku kat kelate hari sabtu hari tuh
disebelah petang nya
aku amik mood utk start balik hobiku
aku berjalan disekeliling umah
melihat pokok2 yg ada
aku mula menyiram pokok2 ini
sambil menyanyi2 kecil
dan bermonolog seorang diri
pokok2, moga kau terus hidup subur di kawasan rumah ku ini
dan memberi ketenangan & kederupan kpd rumah kami

the next day, aktiviti bergelumang ngn tanah sudah bermula!
aku tlg ayahku tanam 3 pokok pinang yg besar gedabak kat tepi2 rumah
nak kasi kurang panas & redup skit.
Ayahku bertindak sbg si penggali lubang2 yg dalam utk pokok2 ni
aku jd kuli utk punggah tanah2 & tukang siram pokok!
mak aku tukang tengok jer!
at last, it was fun & berpeluh!
even tho ini kerja berat
tp kalo dilakukan bersama
ia dah tak jadi berat anymore....
tak sabar rasenya nak tgk pokok2 ni membesar
mcm pokok bunga matahari ku yg dah tggal memori

kesimpulannya utk entry kali ini, kita kene berbuat bakti kpd tanah
sbb dr tanah kita berasal dan dari situ jugalah kita kembali
dr konsep menanam pula, adalah digalakkan utk bercakap2 ngn pokok
sbb mereka leh dgr kita ckp. cuma kita jer tak dgr dieorg reply balik!
kalo dgr, for sure lari lintang pukang laa kang!
lagi satu jgn lupa siram & baja pokok2 itu dgn penuh kasih sayang
sbb mereka cam kita jugak
kalo tak dpt air n nutrient mmg terhydrate gler2 laa mereka
so kalo tak moh tgk dieorg terbantot tumbesaran nya & kekuningan layu
maka rajin2 laa menjaga mereka!

No comments: