Tuesday, January 19, 2010

jalan2 cari Batik & kepok lekor!

kalo balik kelate, errmmmm
mmg tak sah kalo tak jd drebar utk mama jln2
setiap kali aku balik, mesti dah siap schedule utkku
hari ni nak g sana, esok nak g situ
lusa, tulat, tubing? (btol ker ni?)

Aku tau dia borink dok umah sorang2
and bila anak2 balik la
masa utk dia berjln2, shoppin2
syg & kesian ngn mak nyer pasal
aku turutkan kehendaknya.....
anak baek laa kata kann~ weeee

So, tugasku di hari ke4 cutiku
lain skit dr cuti yg lepas
hari ini ak jd drebar mama &
kawan baek dia, Aunty Rohijah!
Aunty ni kwn se-VSS mama mase kat KL dulu
dah lama dieorg tak jumpe
dekat 7 thn gaks laa
so td boleh dikatakan detik2 jejak kasih jugak la!!
ade adegan cium2 pipi n peluk2laa
seronok tgk mamaku heppi....

oleh kerana, aunty ini dtg kelate
mmg nk shoppin batik
aper lagi mama pun recommend g ker
'Bazar Buluh Kubu'
huisshh kat sini, batik2 die lawa2 belaka beb!
kualiti pun bagus2
mmg exclusive laa
aunty rohijah pun mmg shoppin sakan laa
beli utk suami, anak2, and besan dia
ade kat 7 kain die beli
huhhhh itu tak campur tudung lagiii!!!
mmg more than rm1 totalnye die spend
aku ni pun dah jd rambang mata nk beli gakss
sib baek gak poket kosong
kalo tak dah lame aku balun skali beli!!

dan hari ini juga
aku belajar mengenal jenis2 kain batik
yg aku tau ader 2 jenis
satu namanya "jeckel"
and satu lagi ' creek'
hoho..i hv to check back the spelling.
takot2 salah eja, wat malu jer
about the kain
aper yg dpt aku bezakan antara dua tuh
kain jeckel ini - licin & shinning
kain creek - bergerutu, tak shinning
depends pd individu tuh sendiri nk pilih yg mane

from my survey
rata2 harga2 kain2 kat situ semuenya
above rm15o
tp utk kain jeckel N creek jer laa
utk below than that price pun ade gakss
cume kualiti kureng skit laa...
bagi sesiapa nk beli batik kat sini
sediakan duit byk2 skit norr
takot2 nanti rambang mata
tatau mane nk beli
kalo tak cukup duit nanti kang
alamatnyer beli kain cuffton jer laa kamu yerr....

so skrg ni aku dah pandai skit pilih kain
amik tips dr mak aku, aunty rohijah
tauke2 kedai kat situ
hopefully after dis aku pandai laa nk beli kain sendiri
kalo tak sblom ni mak aku jer yg pilih
baju kurung wat raya utk akuu!!!
hoho..kantoi! besar2 pun suh mak pilih kain!!!

pasal tudung plak....haaaa.....
tudung terkini
selain tudung arini!
namanye tudung sorowski!!!
belian die mak datuk!
mengelip2 & tak mudah tanggal bile di basuhh!!!
harga nya around rm40 -400 plus++
lagi byk belian lagi mahal laa jwbnyer
so bergantung kpd byk mane berlian yg anda mahu!

last skali, sblm anta aunty rohijah
balik hotel die
aku bwk die g beli
kepok lekor yg tersedap di kelate!!!
di Kuala Besar
dekat2 ngn Pantai Cahaya Bulan (PCB)
harganya 1 btg = rm1
kepok nye tebal N byk ikan!
dun worry sedap!!!
dah byk testimoni yg gua dpt dr kwn2
x caye tanyer ridz, shahril, tkah n syaks!
dieorg dah try

tips utk entry kali ni
klo dtg kelate!
jgn lupe beli batik!!!
batik kelate punng lawa2 dr ganu nyerr
tp jgn lupe utk tawar menawar!
boleh diskaun nyerr...cume kene kecek/speaking kelate skit
dan lagi satu jgn lupe try kepok lekor kat kuala besar!
sedoopp....
kalo terase nk dtg kelate
n perlu kan tourist guide
oyak laa ker ambooo!!!!
insya-allah kalo free ambo leh tlggg.....
sekian

2 comments:

zara said...

bile plak aku nak jadikan ko tourist guide aku yek? pikir2~

MeEr@_+Hr said...

boleh beb! anything yg ak free . insya-allah boley. no hal laa tuh...yg penting ko dtg jer dlu kelate ni nanti ak bwk laa ko nk g mane..hoho