Wednesday, October 21, 2009

~BALANCE~


salam

Entry kali ni, aku tetibe jer rase nk bukak topik pasal konsep 'keseimbangan' dlm kehidupn seharian kte.
Dlm pd itu jgk, topik ni jd medan utk muhasabah diri especially utk diri aku sendiri sbb kdg2 tuhh aku tak balance dlm tentukan hidup aku ni...So meh la kte reflect kat diri sendiri & saling igt mengingati kayy....

Aku amik contoh yg senang iaitu Alam ciptaan ILLAHI. Alam kte sgt cantik, indah & sempurna. Ianya sgt seimbang dlm pelbagai aspek contohnyer ade lautan & daratan, siang bersilih ganti ngn malam, kite ade panas & hujan, ade langit & awan dan pelbagai lagi.

Begitu jugak ngn life kite, dlm kite melakukn amaln seharian, kite kne applykan konsep balance ni. Terutamanyer bg student, zaman cam ni laa kite nk merasai semue mende kan? Yelaa muda lagi beb! Mestilaa nak enjoy! Yerr btol tak salah....Tp sentiasa berigt ! dlm pade kite bergumbira jgn alpa sehingga terabai tggwb kte yg utama. Iaitu utk mencari redha ALLAH yg ESA utk belajar, kejar cita2 & berjaya menjd insan yg seimbang.

Oleh sbb itu, balance kan diri anda! Urus masa dgn sebijak bijaknyerr!. Jgn biarkan 24 jm tuh pegi mcm angin lalu jerr sbb setiap detik tuh sgt pentg and kte tak leh reverse balik mase yg lalu.
Kdg2 tuh, kte kene semak balik diri kte ni, kalo kite terlampau gmbira, muhasabah diri kite balik. nape aku gembira sgt ari ni? aku ade nangis blom ari ni? Sbb aper??, kite kne alami perasaan yg sedih jgk pde ari tuh, . so that kite fair! barulahh balance!

Jd seimbangkn lah diri anda dari aspek:-

DUNIAWI = UKHROWI
SUKA = DUKA
MAIN = STUDY
MAKAN = TIDO
INPUT = OUTPUT
ade lagi ker?

p/s: ini semue adalah hak cipta otak aku sendiri. tak copy mane2 ek. kalo ade kurg mintak maaflaa ek..sbb ini pendpt aku semata2. tak refer evidence mane2 punnn...hahaha

No comments: